4 oktober 2016

Growth Hacking | Wat is het? (De complete samenvatting)

“Gro… wat?” Het overkomt me minstens tien keer per dag, als ik uitleg dat ik Growth Hacker ben. Maar wat is het? Het is geen toveren en het heeft ook weinig met hacken te maken. De term Growth Hacking werd in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis (VP Marketing Dropbox/Eventbrite.) Die zichzelf geen marketeer, maar een “Growth Hacker” vond.

 

Sean-Ellis-Growth-Hacking

Sean Ellis (VP Marketing Dropbox/Eventbrite)

Start-up marketeer

De term komt vanuit de wereld van de start-ups. Waar marketeers (bij grote- tot middelgrote bedrijven) vaak campagnes leiden, zich richten op de positionering en branding en allerlei advertentie platformen gebruiken. Moeten marketeers bij Start-ups: vaak meer met veel minder doen. Dit betekent dat deze marketeers veel creatiever en veel allrounder moeten zijn. Waar een marketeer verantwoordelijk is voor een klein gebiedje. Zal een start-up marketeer zich op veel meer gebieden moeten richten. Hij/zij is bijvoorbeeld vaak verantwoordelijk voor een stukje marketing, communicatie, PR, klantenservice, productdesign, de website, de social media, etc. Oftwel een compleet pakket voor één persoon.

 

Groei & Focus

Deze marketeers moeten dus eigenlijk van ALLES wat afweten, daarentegen hadden ze te doen met minder financiële middelen. Dit betekent dat een Growth Hacker veel creatiever zal moeten zijn dan een gemiddelde marketeer. Daarnaast moet hij ook anders handelen. De positionering van een Start-up is bijvoorbeeld  veel minder belangrijk dan de groei van het bedrijf. Vandaar dat een Growth Hacker zijn focus enkel en alleen op groei heeft. Alles wat deze persoon doet zal in het teken van groei staan. Of hij nu rechtsom of linksom gaat, die groei zal er komen! Net zoals Hackers hebben Growth Hackers dus één doel, dat ze te alle tijden zullen halen (ook als dit dus iets minder legaal is.)

Afbeeldingsresultaat voor Growth Hacker mindset

Growth Hacker ook netjes

Nu lijkt het, alsof een Growth Hacker constant spannende illegale dingen doet, maar helaas! De werkzaamheden van een Growth Hacker zijn namelijk vooral: “meten, meten, meten en nog eens meten.” In feite is het een onderzoeker die het lab verruilt heeft voor een commerciële ICT omgeving, waar mensen de proef personen zijn.

Hier gaat het vaak fout!

De meeste Start-up marketeers hebben een paar leuke “Growth Hacks” ontdekt en denken dan vaak dat ze er al zijn. Helaas, Growth Hacking gaat vooral om de mindset! Van de 360 onderzoeken zal er misschien één “Growth Hack” ontstaan. Geduld, nieuwsgierigheid en volhouden zijn de belangrijke eigenschappen voor een Growth Hacker! Maar dan zijn we er nog niet…

Afbeeldingsresultaat voor Growth Hacker

Eigenschappen & Kwaliteiten

Er zijn nog een aantal kwaliteiten die een Growth Hacker moet bezitten.

  • (Vereist:) Data & Testing;  Dit is absoluut één van de allerbelangrijkste onderdelen als het gaat om Growth Hacking! “Meten, meten en meten” kan pas als je verstand hebt van Data & Testing.
  • (vereist:) Marketing gevoelHet liefst is een Growth Hacker ook nog erg creatief, maar als er überhaupt geen gevoel voor marketing is…Tsja, dan houdt het snel op!
  • (vereist:) Code & Automatisering; Om te weten hoe je op nieuwe innovaties moet inspelen, moet je natuurlijk weten wat er mogelijk is. Je hoeft geen top-developer te zijn, maar hoe meer je ervan af weet, hoe groter het voordeel is.
  • Pshyschologie; Het is absoluut een voordeel als je consumenten kan inschatten en kan manipuleren, maar doormiddel van Data & Testing kom je ook al een hoop te weten over je klant.

Naast deze eigenschappen moet je een expertise hebben in Marketing of Development. Een hele geslepen marketeer kan op allerlei manieren oplossingen vinden, terwijl een developer overal oplossingen voor kan ontwikkelen. Een expertise in één van de twee is dus absoluut noodzakelijk! Daarbij is het belangrijk: focus, focus, focus te hebben. Elk detail kan een verschil maken.

Afbeeldingsresultaat voor sales funnel

AARRR Funnel

Wanneer we het hebben over Sales en Marketing, dan hebben we het altijd over (de bovenstaande afbeelding) “De trechter”. De kans dat je deze ontsnapt is helaas erg klein… Ik zeg erbij “helaas”, want als je als Growth Hacker deze funnel te zien krijgt, dan is er één optie voor. Schrijf op de achterkant: ”Werkt jouw bedrijf nog met dit model? Kijk dan eens op ttom.nl” en wie weet is het zo toch nog ergens goed voor!

“Hoe kan een 19-jarige snotneus nou zeggen, dat dit bewezen model de prullenbak in kan?”

Gelukkig komt deze theorie niet van mij af. De echte jongens, zoals: Facebook, Twitter, LinkedIn, Dropbox, Amazon, en ga zo maar door, die werken niet meer met dit model. Zij gebruiken de AARRR theorie. De piratentactiek die veel schepen tot zinken zal brengen. 😉

Afbeeldingsresultaat voor AARRR funnel

Viral k

Er is in de AARRR funnel geen plek voor Awareness. Tenminste niet in de gewone. Dit komt, omdat de referral deze plek overneemt. Een voorbeeld hiervan is Dropbox. Dit bedrijf bedacht eerst te gaan adverteren via de traditionele media, dit was uiteraard veel te duur. Vervolgens gingen ze met Google Ads aan de slag en ook hier was het succes ver te zoeken. Het is bij Growth Hacking namelijk zo dat er naast de push & pull strategieën nog een optie mogelijk is. Het product zelf! Dit gebruikte Dropbox, waardoor ze binnen een paar maanden van 100.000 gebruikers naar 2 miljoen waren gegroeid.

Dropbox bereikte de Viral K

Een Viral K is een begrip waar elke growth hacker naartoe werkt. Het komt erop neer dat elke klant, een klant binnen brengt. De bekende mond-tot-mond reclame, maar dan uitgedacht!  

 

Conclusie:

Het belangrijkste element voor een Growth Hacker is GROEI. Dit bereikt hij door met heel erg veel Focus, “te meten, te meten en nog eens te meten.” Een Growth Hacker heeft hiervoor diverse eigenschappen nodig, waaronder gevoel voor Marketing, het kunnen interpreteren van data en het kunnen ontwikkelen of communiceren met code. Door zijn Mindset kan een Growth Hacker alles leren en alles bereiken m.b.t. het behalen van deze groei. Hiervoor heeft hij allerlei tactieken, zoals het gebruik van Growth Hacks, het inzetten van de AARRR funnel en het gebruik van het product om klanten te trekken.

Natuurlijk kan ik niet ALLES behandelen, zo stonden de T-Shaped Kwaliteiten er niet in en misten we ook nog de product/market fit, maar die komen of in de volgende post terug, of die voeg ik later hieraan toe. Ik hoop dat ik nu GEEN levenloze gezichten meer zie, als ik zeg dat ik Growth Hacker ben. 😉

 

3 thoughts on “Growth Hacking | Wat is het? (De complete samenvatting)”

  1. Prof Drabb schreef:

    Petje af !

    Prof Drabb

  2. Joseph Schamp schreef:

    Indrukwekkend,Tom….ik kom er op terug na 20 oktober…grt,en complimenten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *