4 februari 2017

Waar staat de Growth Hacker op het veld?

Een Growth Hacker wordt vaak neergezet als een online marketeer, maar wat is nu zijn echte positie op het veld? Voetbal en Bedrijven hebben meer overeenkomsten da je op eerste gezicht zou denken en daarom heeft TtoM een Bedrijventeam opgesteld. Na het lezen van dit stuk zul je nooit meer de fout maken om een Growth Hacker, een Marketeer te noemen.

 

Bedrijven & Voetbalteams

Zowel bedrijven, als voetbalteams spelen 100% voor de winst (bierteams uitgezonderd dan.) Hoe meer wedstrijden er gewonnen worden, hoe groter en sneller de winst wordt. Als een bedrijf meer klanten wint en een voetbalteam meer wedstrijden, dan hebben beide een grotere kans om de winst binnen te slepen.

Een gewonnen klant = een gewonnen wedstrijd

Daarom is het belangrijk dat er niet alleen gescoord, maar ook verdedigt word. Daarnaast hoort het team zich elke wedstrijd te verbeteren, anders worden ze verslagen en ingehaald door de concurrenten.

Aanval moet scoren

Tsja, als de aanval niet scoort, dan kun je in ieder geval nooit winnen (hooguit gelijk spelen.) Betekent dus dat een goede aanval bestaat uit: voorgevers (marketeers), die het plan voor de aanval bedenken en de bal briljant voorzetten, en een briljante afmaker (sales), die op het laatste moment met een prachtige actie de laatste man passeert en scoort. Samen vormen Sales & Marketing dan ook de “Customer Developent” = de Aanvallers van het team.

Wanneer de aanvallers van een bedrijf zo goed op elkaar zijn ingespeeld, dan komen er in ieder geval heel veel nieuwe klanten binnen! Maar win je daar dan ook gelijk de wedstrijd mee? Absoluut niet! Ook de verdediging moet haar mannetje staan!

Verdediging is de ‘backbone’

Zonder een goede verdediging (Product Development) kan de aanval blijven scoren, maar verlaten de klanten (=de punten) het bedrijf ook weer snel. Daarom is het belangrijk de verdediging up-to-date te houden. Door veel innovatie’s aan het product te blijven testen, kan een bedrijf de aanvallen van veeleisende klanten blijven weerstaan.

De verdediging vormt daarin ook de ‘backbone’ van het bedrijf. Als de Product Development afdeling niet voldoende functioneert, dan is de kans groot dat de wedstrijd verloren gaat.

Middenveld beslist

Vaak wordt een wedstrijd al snel beslist op het middenveld. Wanneer deze de strijd wint, kan er vanuit alle kanten aangevoerd worden. Dit betekent dus dat niet alleen de verdediging minder druk te voor duren heeft, maar de aanval ook meer aanvoer heeft om kansen te creëren.

Middenveld maakt het verschil!

Vooral bedrijven hebben vaak nog niet door, hoe waardevol het middenveld is en kan zijn! Het heeft inderdaad geen duidelijke aanval/verdediging rol, maar neemt wel een essentiële positie in voor de aanval en verdediging.

Growth Hacker’s veldpositie

Op het middenveld staat er vaak één man die het hele spel verdeeld, hij houdt het overzicht tussen de aanval en verdediging, ondersteund waar nodig en kan het spel van de ene naar de kant verdelen, binnen een paar seconden. Dit is de Centrale Middenvelder, Mid-mid en in bedrijven staat hier de Growth Hacker. Hij heeft kennis van alle onderdelen van het spel en daarnaast ook de meeste techniek van het hele team.

De Growth Hacker is daardoor instaat het hele team te overzien. Hij weet waar de kracht van het team zit en probeert daardoor zoveel mogelijk plannen uit. De Growth Hacker is te vergelijken met de Pierlo en Iniësta van het voetbal. Ingenieurs zijn het, met een breder pakket aan kennis en vaardigheden dan de andere spelers in het veld (maar minder specialistisch!)

Business Field

 

Marketeer VS Growth Hacking

Zolang de Growth Hacker zich meer op Product Development richt is er geen enkel probleem. Echter kan onze Centrale Middenvelder ook (naar voren) op de “Nummer 10” positie spelen (meer richting Customer development) en op dat moment zijn marketeers vaak bang, dat een Growth Hacker hun plekje komt innemen.

Rechtsbuiten VS Nummer 10

Vergelijk het met het feit dat Iniësta zegt: “Ik kan goed een bal voorgeven, weet goede aanvallen op te zetten en ben een expert in het bedienen van de spits.” Dit is precies waar een marketeer zich op heeft gespecialiseerd. Doen ze dan hetzelfde? Nee, want zonder de marketeers kan de “Nummer 10” (aanvallende middenvelder) ook niks beginnen!

Coach of Growth Hacker?

Waar staat dan de directeur/ondernemer in dit verhaal? Die staat keurig langs de zijlijn als een coach pur-sang. Hij zet de trainingen op, bedenkt samen met de Growth Hacker nieuwe groeistrategieën, richt zich op de tactiek van de veranderende markten en moet zich ook nog te vriend houden bij het bestuur.

Naast de coach is de Growth Hacker vaak één van de weinige in het veld met het totale overzicht. Hierdoor kan hij inspringen op situatie’s die anderen niet zien. +vanwege het feit dat ie een belangrijk, maar geen vaste positie heeft, kan hij zich ook makkelijk naar voren, achter en opzij bewegen.

Growth Hacker goed voor?

Oftewel een Growth Hacker neemt absoluut NIET de positie van een marketeer in. Zelfs met een positie als “Nummer 10” is het voor de Growth Hacker zaak om het overzicht te bewaren. Hij plant, ondersteunt en voert vooral heel veel testen uit. Deze mag hij maken, omdat hij wel op een belangrijke, maar niet op een sleutelrol staat. Daarnaast heeft ie belangrijke input bij de Coach, alias Ondernemer. Tot slot is hij de essentiële spelverdeler dat elk bedrijf in zijn opstelling zou moeten  hebben, wil het zijn team blijven innoveren.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *