24 november 2016

Mis een trein, maak kans op een ton!

Waarom lukt het een studentenclub niet om een simpel evenement te organiseren? En waarom lukt het rampenondernemer Frank Krake wel om een webshop van 10 miljoen op te richten? Het heeft te maken met één ding; focus!

‘Focus is lost’

De grootste valkuil voor ondernemers is het nemen van teveel hooi op de vork. Als ondernemer krijg je iedere dag weer te maken met teveel leuke projecten om op te zetten. Hierdoor nam ik teveel projecten aan, wat een valkuil is geweest (en waar ik stomweg zo in ben getrapt.) Niet omdat ik het qua uitdaging niet aankon, maar de tijd simpelweg gewoon ontbrak.

“All hope focus is lot”

Wanneer alle focus verloren is, dan voelt dat alsof alle hoop verloren is. Je loopt met je neus achter de feiten aan en nergens kan je meer het verschil maken. Hierdoor heb ik cruciale fouten binnen en buiten bedrijf gemaakt.

SUCCESFORMULE

Maar hoe hervind je op zo’n moment dan toch weer de focus? Creëer tijd! Je zal projecten moeten ruimen en bepaalde mensen moeten teleurstellen, maar anders zak je nog verder weg in het moeras! Wij introduceerden de klantenstop voor 2 maanden. Puur vanwege het feit dat we teveel klanten hadden. Dit klinkt leuk: een “klantenstop”, omdat je teveel klanten krijgt (dit is het echter zeker niet!) Je kwaliteit leidt er namelijk onder en dat is pijnlijk.

Daarnaast wilden we ook zo snel mogelijk afscheid nemen van klanten, door projecten of stop te zetten of versneld af te ronden. Daarna ben je er echter nog niet. Dan is het namelijk helemaal ‘puinruimen geblazen!’ Je zal daarna nog meer AAN je business in plaats van IN je business moeten werken.

De obsessieve focus zal je terug in de business moeten brengen. Steve Jobs, Paul Graham, Jeff Bezoss en een tal van andere top-100 successors focusten zich zo obsessief op hun bedrijf, waardoor ze dingen zagen die geen enkele concurrent tot dan toe had opgemerkt. En dit konden zij doen omdat ze, geen 2000 bedrijven, maar slechts 1 bedrijf tegelijk startte. Dus start niet met 100 projecten tegelijk, maar begin er eens met 1 😉

FOCUS & GROWTH HACKING?

Wat heeft dit te maken met Growth Hacking? Als Growth Hacker moet je je nog méér kunnen focussen op de details. (Tien details met een groei van 5% = betekent 50% groei.) Daarnaast kun je geen 100.000 experimenten starten, zonder het hebben van focus en tijd. De experimenten moeten namelijk ook ergens toe leiden en tijd die je daaraan besteed (ook al is dat maar 8 uur) kun je niet ergens anders aan besteden.

Daarom is het van belang om tijd over te hebben. Dan heb je dus focus over!

ZELF STARTEN?

Heb jij een idee om voor jezelf te gaan starten? “Waar een wil is, is een weg!” Het is alleen belangrijk om een doel voor jezelf te stellen. (Een weg kun je alleen bouwen, als je de eindbestemming weet.) Dus ga ervoor! Start voor jezelf, maar houd die focus! Juist als het goed gaat, want wanneer je dit kostbare iets verliest, dan loop je (net zoals ik een tijd) flink achter de feiten aan.

TREIN MISSEN

Tom, hoe kan jij in hemelsnaam zo vaak de trein missen?“, deze zin heb ik, zowel van familie, vrienden, klasgenoten en de rest van de mensen die mij kennen, in allerlei verschillende vormen voorbij zien komen.

Maar toen ik begon aan dit artikel bedacht ik me:

“eigenlijk getuigt dit juist van pure focus.”

Ik was namelijk zo gefocust op de gesprekken en werkzaamheden rondom mijn bedrijf, dat ik de trein totaaaaal niet in de gaten hield. Die pure focus heeft mij (ondanks een aantal valkuilen) geleidt naar een ton aan omzet binnen 1 jaar. Focus dus is, op datgene waar jij echt 100% voor wil gaan.

“Mis eens die trein en wie weet maak jij ook kans op een ton!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *