5 oktober 2016

Hoe een 18-jarige 120.000 procent groeide

TtoM bestaat vandaag precies één jaar! De balans werd opgemaakt en dat was geen feestje….”Is dit een telfout?”, dacht ik bij mezelf? Welke tovenaar kan er nou voor 120.000% omzetgroei zorgen (in 1 jaar?) Ik heb zulke berichten over Catawiki gelezen, maar ik wist niet dat het ook mogelijk was voor kleine zolderkamer bedrijfjes. Hoe is dit mogelijk?

5 oktober

De ‘dag des oordeels’ brak aan toen er een bezoek aan de Kamer van Koophandel in Utrecht op het programma stond. Daar krijg je dan de vraag: ”Wat is uw geschatte omzet?” Ik dacht toen bij mezelf: “dat zal nooit hoger dan 1600 euro zijn.” (€100 per week waren toen nog de bijverdiensten; het arme studentenleven!) De KvK man keek me aan en zei: “Maak er maar €1900,- van, dan krijg je tenminste een btw nummer.”

Jägers Banden & Wielen

Wat had ik te bieden?

Op advies stond ik uiteindelijk ingeschreven met een geschatte omzet van €1900,- (“dat haal ik nooit”, dacht ik nog bij mezelf.) De klussen die ik destijds deed bestonden uit het “bijhouden van social media”, op een amateuristische manier. Enfin, ik ging al snel aan de slag bij River Outlet als Offline Marketing Adviseur, want het gevoel voor marketing & sales zat wel in de familie. Ik leerde samen met de ondernemer (die ik hielp als vrienden dienstje), steeds meer over het vakgebied en daarnaast was ik ook net begonnen aan de opleiding Commerciële Economie.

“Maar ja, wat had ik te bieden?”

Tot SEO viel

Ik leerde van alles in die winkel, want het was één grote catastrofe. Alles wat je aanpakte had dus al gelijk positief resultaat. De ondernemer kreeg weer energie! Dit vond ik zo prachtig, dat ik steeds vaker naar “Herman gaat Ver” keek. Plotseling had de ondernemer een idee om een webshop te maken. Ik had met mijn websitebouwers ‘een dealtje gesloten’ en daardoor hielp ik hen aan opdrachten. Wij dienden dus ook een offerte in, maar omdat wij geen SEO pakket hadden ging de opdracht naar een ander. Ik kon het niet uitstaan dat ik niks over SEO wist!

Leren, leren, leren TtoM

Leren, leren, leren

Ik struinde het internet af, naar alles en iedereen die met SEO (Search Engine Optimalisation) te maken had. Dit moest ik echter wel bij mijn diensten inpassen, want na talloze cursussen, seminars en collega’s mocht ik me op papier een professional noemen. Ik paste mijn product dus onbewust aan, volgens de ”Product/Market fit” die gebruikt wordt in Growth Hacking. Hierdoor verzorgde ik in één keer het hele marketing plaatje voor bedrijven, “Reveal the story” was geboren.

Niet handig, wel handig

Ik wist nog niks van websites, maar mijn oom zei altijd:

”Ik ben zelf niet handig, maar ik ben wel handig in het regelen van handige mannetjes.”

Oftewel; regel genoeg handige mensen voor elke opdracht en een businessmodel is geboren! Dit bleek een regelrechte succes formule te zijn. Geen losse websites, maar een bedrijf die je complete marketing uit handen nam. Één strategie, één visie, één hoofd uitvoerende. Ideaal voor alle bedrijven die geen idee hadden, hoe ze online en offline, dezelfde consistentie moesten hanteren.

Groeien met TtoM

Groeien

Mijn leuke mond-tot-mond actie zorgde al voor een exponentiële groei van klanten (elke klant bracht er dus 2 mee.) Ik belde niemand, want alle klanten belden mij (tot op de dag van vandaag!) Toch opende mijn ogen pas echt toen ik een college kreeg van een jonge Growth Hacker; Ward van Gasteren. Zijn nieuwe manier van denken stond synchroon met mijn huidige manier van aanpakken. Ik volgde een aantal tips & trucs, maar merkte al snel dat er veel meer achter zit!

Focus, focus, focus

Ik ging weer op mijn oude stoel zitten en de focus was geboren! Leren, leren, leren, cursussen kopen, websites afstruinen, certificaten halen, alles werd weer uit de kast getrokken. Deze unieke manier van marketing zou en moest ik onder de knie krijgen! De concurrentie kwam destijds ook steeds vaker om de hoek steken, dus een nieuwe waarde propositie was weer noodzakelijk.

Focus, focus, focus TtoM

Na één jaar

Op 5 oktober bestaat TtoM inmiddels precies één jaar en alle klanten zijn nog lang niet van ons af! Inmiddels hebben we in dit jaar een omzetgroei van 120.000% behaald. Er staan weer genoeg unieke innovaties op de plank, maar voor alle ondernemers die wat inspiratie kunnen gebruiken. “Laten we een #bakkie doen”, waarschijnlijk kan jouw organisatie ook nog wel meer dan een paar honderd procent groeien!

2 thoughts on “Hoe een 18-jarige 120.000 procent groeide”

  1. Bart van Zantvoort schreef:

    Mooi stuk geschreven Tom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *